Dersin Adı | Yapısal Eşitlik Modelleri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 552 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere yapısal eşitlik modellemesini tanıtmak, modellerin oluşturulması, analiz edilmesi, değiştirilmesi ve test edilmesinde beceri sahibi yapmak ve öğrencilerin analizlerin sonuçlarını hakemli dergilerce kabul edilebilecek şekilde raporlayabilmelerini sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, sosyal, davranışsal ve sağlık bilimlerindeki değişik problemlerin analiz edilmesinde yapısal eşitlik modellemesinin uygulanmasını içermektedir. Yol analizi, doğrulayıcı faktör analizi, ölçme modelleri, yapısal modeller, aracılık ve model uyumunun değerlendirilmesi dersin ana başlıklarını oluşturmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) nedir? | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 1 |
2 | Temel Kavramlar ve gösterimler | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 2 & 3 |
3 | Temel kavramlar: Veri ve parametreler (parametre tahminleri) | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 2 & 3 |
4 | Model Türleri ve Diagramları | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 4 |
5 | Birinci Düzey Doğrulayıcı Faktör Analizi | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 7 |
6 | Üst Düzey Doğrulayıcı Faktör Analizi | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 7 |
7 | Ölçüm Modelleri | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 7 |
8 | Midterm Exam | |
9 | Tek Göstergeli Ölçme Modelleri | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 7 |
10 | Doğrulayıcı Faktör Analizinin Çoklu Grup Uygulamaları | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 11 |
11 | Yapısal Modellerin Testi | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 8 |
12 | Yapısal Modellerin Çoklu Grup Uygulamaları | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 8 & 11 |
13 | Literatürden Örnekler | |
14 | Literatürden Örnekler | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. ISBN 978-1-57230-690-5. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Bilimsel araştırma makalelerinin yayınlandığı prestijli dergilerin tümü. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 3 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 5 | 80 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 3 | 6 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 19 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 225 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2 | Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinlerarası boyutta inceler. | X | ||||
3 | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
4 | Psikoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenmeyi yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | ||||
5 | Psikoloji alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | ||||
6 | Psikoloji alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | ||||
7 | Alanı ile ilgili verileri toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler. | |||||
8 | Psikoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |||||
9 | Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | X | ||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
11 | Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest